Training:
Omgaan met Agressie

Leer omgaan met agressief gedrag van cliënten en/of medewerkers

Training omgaan met Agressie

Deelnemers leren:

  • Hoe agressie ontstaat, welke factoren een rol spelen en waar zij zelf invloed op uit kunnen oefenen.
  • Wat voor reacties de meeste kans hebben om de agressie te verminderen en te de-escaleren.
  • Te werken met het ABCD-model om verschillende vormen van emotie en agressie te herkennen en bewust te kiezen hoe daarop te reageren.

1976 deelnemers beoordelen deze training met een 8.3

Dit kunnen de deelnemers na afloop:

Na deze interactieve training omgaan met agressie zijn deelnemers in staat om de verschillende vormen van agressie te herkennen, zodat zij weten hoe ze hiermee kunnen omgaan in de praktijk. Ook kunnen deelnemers bewuste, strategische keuzes maken in het contact met cliënten, klanten en/of medewerkers die agressief gedrag vertonen, met als resultaat dat zij veilig kunnen (blijven) werken.

De inhoud van de Training Omgaan met Agressie bestaat uit:

Agressie roept bij veel mensen spanning op. We weten dat je onder spanning niet altijd zo reageert, zoals je zou willen reageren. Dit heeft te maken met je eigen spanningsniveau. Weten welke signalen van spanning je bij jezelf kan herkennen, zorgt ervoor dat je in een vroeg stadium je spanning kan beïnvloeden waardoor deze niet te hoog oploopt. Dit voorkomt onprofessionele reacties.

Niet iedereen reageert op dezelfde manier. We onderscheiden verschillende soorten van agressie. Maar hoe herken je deze? En hoe moet je omgaan met agressief gedrag? Wat kun je wel doen en wat beter niet als je hiermee te maken krijgt?

In deze interactieve training agressietraining leren deelnemers niet alleen hoe agressie ontstaat, maar ook hun eigen spanningsniveau te herkennen en beïnvloeden. Aan de hand van het ABCD-model weten ze na afloop verschillende vormen van emotie en agressie te herkennen. Ze krijgen handvatten en leren vaardigheden hoe ze agressief gedrag niet laten escaleren.

Deze training omgaan met agressie richt zich op onder andere:

  • Het voorkomen van agressie.
  • De-escaleren bij dreigende agressie-situaties.
  • Omgaan met verschillende vormen van agressie (ABC-gedrag).
  • Omgaan met dreiging of fysieke agressie: D-gedrag.
  • Spanningsherkenning en spanningsregulatie oefeningen.
  • Adequaat oplossen van incidenten.
  • Aandacht voor opvang en nazorg na een incident.

Deze training is voor:

Deze agressietraining is geschikt voor iedereen die in zijn/haar organisatie te maken heeft met grensoverschrijdend of agressief gedrag, verbaal en/of fysiek en wil leren hoe hiermee om te gaan.

Wij gebruiken de volgende leermethode:

De training omgaan met agressie is een combinatie van e-learning en een praktijktraining (blended learning). De theoretische basis wordt gelegd in een interactieve e-learning, waarna een unieke praktijktraining volgt.

Ter voorbereiding op deze praktijktraining omgaan met agressie krijgen de deelnemers de mogelijkheid om een leerwens en casus in te leveren. Hiermee maakt de trainer het programma verder op maat.

Voor deze training zetten we onze LOTS-methode in:

Learning On The Spot – LOTS – is een interactieve en drempelverlagende trainingsvorm met acteur, waarbij de interactie in het hier en nu centraal staat. Uniek in zijn soort, want wij zijn de enigen die deze methode gebruiken. Sterker nog, we hebben ‘m zelf ontwikkeld. Bij LOTS is de acteur onderdeel van de groep, wat zorgt voor echte interactie. Deelnemers blijven daardoor dicht bij zichzelf. LOTS verhoogt het plezier in trainen én vergroot het leerrendement aangetoond aanzienlijk.

Voor deze training geldt de volgende accreditatie:

Deze training is geaccrediteerd bij het SKJ voor 15.75 punt en is geldig tot 18 mei 2024.

Ondersteuning en verzorging Preventiebeleid:

Is jullie agressieprotocol up to date? Weten medewerkers wat ze kunnen doen bij een incident? Hoe zorgen jullie ervoor dat het agressiebeleid vertaald wordt naar handelingsperspectief op de werkvloer? Croan adviseert en beoordeelt ook agressiebeleid én we bieden opvang en nazorg na een agressie-incident. Individueel of in teamverband.

Onze trainingen zijn altijd volledig op maat:

Iedere organisatie en iedere medewerker is uniek. Daarom zijn al onze trainingen afgestemd op specifieke ontwikkelvragen van onze opdrachtgevers. Ook die van jou. We luisteren naar jouw ontwikkelvraag en komen met een antwoord op maat.

Tijdsduur:

Het programma voor de agressietraining is altijd op maat. We stemmen de lengte van de training af op de ontwikkelbehoefte van jouw medewerkers. Meestal bestaat de training omgaan met agressie uit twee dagdelen van 3,5 uur en een follow-up bijeenkomst.

Zo doen we dat

Werkwijze

De Training Omgaan met Agressie is precies afgestemd op de ontwikkelbehoefte van deelnemers en/of situaties die spelen binnen jouw organisatie. Zo versterken wij jouw medewerkers in hun ontwikkeling.

Persoonlijk

Onze trainers stemmen een training af op individuele leerwensen. Dat maakt de inhoud persoonlijk. Door in te gaan op de ervaringen van deelnemers, voelen zij dat het echt over hen gaat.

Direct toepasbaar in de praktijk

Dat wat je in onze trainingen leert, kun je de volgende dag gelijk toepassen. Leren door doen staat bij ons centraal. Net als zelf ervaren en praktisch aan de slag gaan.

Learning by doing

Na de training krijgen deelnemers een opdracht mee. Vervolgens volgt een follow-up bijeenkomst. Wat blijkt? 80% past nieuwe vaardigheden ook na langere tijd nog altijd toe.

Wat zeggen anderen over ons?

Testimonials

‘Maar liefst 91% van de deelnemers beveelt onze trainingen aan bij anderen. Daar zijn we natuurlijk enorm blij mee. Hier lees je een aantal van hun ervaringen.’

Benieuwd wat we voor jouw medewerkers kunnen betekenen? We geven je graag vrijblijvend advies.

in company training advies 1

Versterk de ontwikkeling van jouw medewerkers

Vrijblijvend advies op maat

We geven je heel graag vrijblijvend advies of meer informatie over de Training Omgaan met Agressie. Laat je gegevens achter en we nemen binnen één werkdag contact met je op.

DLP CTA Form